fbpx

Korozja samochodu – czego o niej nie wiesz?

Czy wiesz, że w skali globalnej korozja niszczy rocznie około 25 milionów ton stali? Nie bez przyczyny niektórzy mówią, że na świecie są dwie pewne rzeczy: podatki i rdza. Faktem jest, że prędzej czy później metalowe elementy i przedmioty ulegną korozji – również samochody. Wystąpienie rdzy można jedynie opóźnić. Co warto wiedzieć o tym zjawisku i jak najskuteczniej zadbać o swój pojazd?

Dlaczego korozja jest tak podstępna?

Korozja (łac. corrosio – zżeranie) rzeczywiście ma w sobie coś z żarłocznego potwora – i to bezwzględnego. Chociaż to zjawisko naturalne, jest niebezpieczne i kosztowne. Polega na niszczeniu niezabezpieczonych elementów na skutek działania czynników środowiskowych. Chociaż dotyczy wielu materiałów, jednym z najbardziej podatnych na jej destrukcyjne działanie jest metal.

Nie każdy wie, że korozję dzieli się na elektrochemiczną (z udziałem wilgoci) i chemiczną (bez niej). To ta pierwsza najczęściej dotyczy aut i różnych metalowych elementów. Jednak bez względu na jej charakter, problem korozji jest ogromny. Z raportów NACE International z 2016 roku wynika, że globalne koszty korozji dla USA to 2,5 biliona dolarów! W Polsce roczne straty z powodu korozji są szacowane na poziomie 8% PKB.

Przyczyny i skutki korozji pojazdów

Niektórzy naukowcy twierdzą, że z powodu korozji Polska traci około 25 mld zł rocznie. To ogromna kwota, uwarunkowana wieloma czynnikami. Wiemy, że bardzo często ten proces dotyka samochodów. Dlaczego ich korodowanie jest tak powszechne i co wpływa na powstawanie korozji?

  1. Działania człowieka – rdza powstaje w wyniku zaniedbań i niewiedzy. Często już na etapie produkcji stal w pojazdach jest nieodpowiednio zabezpieczana. Jakie są tego powody? Przede wszystkim brak szkoleń dla pracowników i niewdrażanie nowoczesnych rozwiązań.
  2. Czynniki środowiskowe – niestety, mamy na nie najmniejszy wpływ. Wilgoć, zanieczyszczone spalinami powietrze, ekstremalne warunki pogodowe, w tym kwaśne deszcze oraz skrajne temperatury i przede wszystkim sól drogowa (czyli chlorek wapnia i sodu) to główne czynniki przyspieszające rdzewienie.
  3. Uszkodzenia mechaniczne – każde auto jest narażone na uderzenia kamieni i obtarcia o wystające korzenie. Przede wszystkim dotyczy to podwozia To bardzo newralgiczne miejsce, do którego mamy ograniczony dostęp. Utrudnia to zdiagnozowanie procesu korozyjnego. Dlatego tak istotne jest zabezpieczanie samochodów sprawdzonymi środkami antykorozyjnymi, na przykład marki Tectyl.

Reguła „tylko starsze auta rdzewieją” nie jest prawdziwa. Wiele pojazdów ma ten problem zaledwie po trzech latach eksploatacji. Skutki bywają opłakane. Według badań szwedzkiego Folksamu skorodowane auto zwiększa ryzyko wypadków nawet o 20 proc. Rdza jest więc niebezpieczna, powoduje m.in.:

  • obniżenie trwałości elementów konstrukcyjnych,
  • narażenie kierowcy i pasażerów na niebezpieczne (a nawet śmiertelne) zdarzenia drogowe,
  • znaczne zmniejszenie walorów użytkowych auta i jego estetyki,
  • straty ekonomiczne – w tym błyskawiczną utratę wartości Twojego auta.

Rdza w zaawansowanym stadium może doprowadzić do wyrwania koła lub awarii hamulców. Ponadto przerdzewiałe przewody paliwowe nierzadko są przyczyną wybuchu auta w trakcie kolizji. Te przykłady obrazują, jak bardzo niebezpieczna bywa korozja.

Korozja samochodu a Twoja gwarancja

Nie każdy wie, że proces korozji rozpoczyna się od momentu wyprodukowania samochodu. Auto składa się w dużej mierze ze stali, której nieodłącznym towarzyszem jest właśnie rdza. Oczywiście producenci zabezpieczają pojazdy antykorozyjnie, jednak taka ochrona działa przez określony czas.

Gwarancja, jakiej udzielają, zazwyczaj jest obłożona wieloma warunkami. Przede wszystkim właściciel musi dokonywać corocznego przeglądu nadwozia. Jeśli tego nie robi, umowa gwarancyjna wygasa. Poza tym producenci samochodów nie przyjmują roszczeń, gdy uszkodzenie powłoki nastąpiło z przyczyn mechaniczno-eksploatacyjnych. Uznają tylko korozję perforacyjną, więc jeśli na skutek odprysku lakieru zacznie korodować błotnik, nie mamy na co liczyć. To nie koniec warunków – producenci samochodów podkreślają, że nie ponoszą odpowiedzialności za korozję spowodowaną „piaskiem, błotem, solą i innymi czynnikami środowiskowymi”.

Warunki umowy gwarancyjnej warto dokładnie przestudiować. Ostatecznie jednak większość osób dochodzi do wniosku, że lepiej osobiście zadbać o swój pojazd i postawić na środki antykorozyjne.

Jak spowolnić proces korozji z użyciem środków antykorozyjnych Tectyl?

Zabezpieczenie auta przed rdzą w polskich warunkach klimatycznych to twardy orzech do zgryzienia. Nie da się całkowicie wyeliminować zjawiska korodowania, można je jednak spowolnić i dzięki temu znacząco wpłynąć na stan pojazdu. Godne polecenia są zwłaszcza metody chemiczne, głównie środki antykorozyjne. Korzystają z nich warsztaty samochodowe, na rynku są też dostępne preparaty do samodzielnego użytku. Oba rodzaje oferuje firma Tectyl, której produkty stosuje się do fabrycznej konserwacji wielu marek.

Tectyl dysponuje szeroką gamą produktów, nie tylko dla motoryzacji. Firma posiada w ofercie środki chemiczne dla transportu, lotnictwa, wojska, budownictwa i szeroko pojętego przemysłu.

Rodzaje produktów Tectyl:

  • rozcieńczalnikowe
  • bezrozcieńczalnikowe
  • wodorozcieńczalne
  • woskowe
  • olejowe
  • gumowo-żywiczne

Wielu profesjonalistów i właścicieli samochodów doceniło ich skuteczność w branży motoryzacyjnej. Które powierzchnie samochodu chronią?

  1. Podwozie – narażone na uszkodzenia spowodowane kamieniami, piaskiem i zalegającą w okresie zimowym solą. Doskonałą ochronę zapewnią cieszące się dużą popularnością produkty Tectyl Bodysafe i dostępny w aerosolu Tectyl Underboady Coating. Oba produkty tworzą trwałą, elastyczną i odporną na ścieranie powłokę.
  2. Progi i nadkola – to właśnie na tych elementach rdza pojawia się najczęściej. Produkty Tectyl 190Tectyl Stone Chipping Black wiodą prym w wielu warsztatach i garażach. Ich atutem jest to, że można je malować po wyschnięciu.
  3. Profile zamknięte – godne polecenia są Tectyl MLTectyl Cavity Wax w wersji rozcieńczalnikowej i bezrozcieńczalnikowej. Oba produkty doskonale penetrują i neutralizują rozpoczęty proces korozji.

Posiadacze felg aluminiowych również nie muszą się martwić. Tectyl oferuje preparat Multipurpose w sprayu, który zabezpiecza aluminiowe felgi przed korozją. Ten rozcieńczalnikowy środek na bazie wosku wyróżnia się znakomitymi właściwościami wypierania wody i doskonale sprawdzi się również w wielu innych zastosowaniach.

Tectyl to siła napędowa branży produktów antykorozyjnych od ponad 80 lat. Producenta wyróżnia bogaty wybór atrakcyjnych cenowo środków, w tym bezpiecznych dla środowiska. Spotkasz je zarówno  w profesjonalnych warsztatach, jak i przydomowych garażach. Dlaczego  nie miałbyś zadbać o swoje auto już teraz? Zdecydowanie łatwiej (i taniej!) jest zapobiegać niż leczyć.

Zobacz jak działają preparaty Tectyl:

Konserwacja podwozia:

Progi i nadkola:

Zabezpiecznie profili zamkniętych:

Piasty kół / felgi, zawiasy i zamki:

Menu