fbpx

Nadchodzące zmiany w specyfikacjach ACEA

Od 1996 roku organem odpowiedzialnym za określanie i aktualizację norm dotyczących testów laboratoryjnych oraz silnikowych dla olejów jest ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów). Obecnie obowiązująca specyfikacja to ACEA 2016, która m.in. wprowadziła test na obecność biodiesla oraz oszczędność paliwa.

Obowiązujące sekwencje ACEA 2016 powoli odchodzą do lamusa. Lubrizol już wcześniej informował o proponowanych zmianach specyfikacji zarówno dla silników aut osobowych, jak i segmentu heavy duty. Pierwotnie planowana data premiery na koniec 2018 roku została przesunięta na 2020 rok.

Co w nowej specyfikacji ACEA?

Nadchodzące zmiany, które nałożą dodatkowe restrykcje w zakresie emisji spalin, mają rozwiązać problem związany ze zjawiskiem przedwczesnego zapłonu przy niskich prędkościach (LSPI). Występuje on w doładowanych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Oleje spełniające wymagania nowej sekwencji mają także ograniczyć ilość osadów w turbosprężarce oraz zminimalizować zużycie łańcuchów rozrządu.

Oczekuje się, że wymagania te doprowadzą do wprowadzenia dwóch nowych kategorii lekkich olejów silnikowych: ACEA C6 i ACEA A7/B7. ACEA C6 będzie znaczącym ulepszeniem w stosunku do ACEA C5 i  obejmie trzy nowe testy wydajności silnika badające wpływ oleju na LSPI, zużycie łańcucha rozrządu i tworzenie osadów w turbosprężarkach. Natomiast ACEA A7/B7 będzie ulepszeniem wydajności w porównaniu do ACEA A5/B5 z takimi samymi wymaganiami dotyczącymi testowania wydajności, jak ACEA C6.

Spodziewane jest również wprowadzenie nowych sekwencji olejowych ACEA F: ACEA F8 i ACEA F11. Będą one wymagały niższej lepkości HTHS w zakresie od 2,9 do 3,2 mPa*s, aby przynieść dodatkowe korzyści w zakresie oszczędności paliwa, zapewniając jednocześnie najwyższy poziom ochrony silnika.

Zastanawiano się także nad potrzebą wprowadzenia olejów silnikowych o obniżonej lepkości klasy SAE 0W-12 i SAE 0W-16. Producenci OEM intensywnie badają, jak oleje tej klasy mogą wpłynąć na ograniczenie CO2. Uznano jednak, że jest zbyt wcześnie, aby wprowadzić referencję bazową ACEA. Ta zmiana na pewno znajdzie się w kolejnej specyfikacji po 2020 roku.

Zmiany w kategoriach ACEA

Aby uporządkować kategorie i zwiększyć ich przejrzystość, ACEA zgodziła się również usunąć dwie z nich. ACEA A3/B3 zostanie zastąpiona przez ACEA A3/B4. Kategoria ACEA C1 również zostanie usunięta, ponieważ jest używana tylko przez jednego producenta OEM.

Sekwencje olejowe dla pojazdów użytkowych ACEA skupią się na zastąpieniu ACEA E6 i ACEA E9 nowymi kategoriami – ACEA E8 i ACEA E11. Nowe kategorie będą opierały się na ACEA E6 i ACEA E9 z uwzględnieniem sprawdzonych testów silnika ASTM opracowanych specjalnie dla API CK-4. Oczekuje się również, że test OM471 zostanie włączony jako nowy test silnika CEC i zastąpi OM501LA.

ACEA E8 i ACEA E11 zwiększą ochronę przed utlenianiem, wzrostem lepkości i powstawaniem osadów na tłokach w silnikach najnowszej generacji.

ACEA E7 i ACEA E4 pozostaną w obecnej formie na potrzeby wciąż eksploatowanych starszych silników.

Norma ACEA A5/B5 może zostać usunięta. Jednak wielu producentów OEM posiada specyfikacje przygotowane pod ACEA C5, więc mimo wszystko oczekuje się, że ta kategoria pozostanie.

ACEA rozumie, że zrównoważenie potrzeby utrzymania starszych specyfikacji dla istniejącej floty pojazdów i wprowadzenie nowych specyfikacji jest złożonym wyzwaniem, przed którym stoi przemysł, i którym wciąż należy się zająć przed wydaniem następnych sekwencji olejowych ACEA.

Co dalej?

Nadchodzące zmiany europejskich sekwencji olejowych ACEA to kolejny etap podążania branży w kierunku zwiększania wydajności bez uszczerbku dla trwałości. Warto podkreślić, że każde uaktualnienie norm ACEA stwarza znaczne możliwości dla sprzedawców oleju, aby wyróżnić się produktami, które spełniają i przekraczają nowe specyfikacje.

Zobacz pozostałe aktualności VTD:

Menu